Nie będę wywoływał pieprzonego API, czyli ładowanie plansz w JSON

Powracam do Phasera, próbuję zrobić w nim teraz grę. Ale tak - API niby proste, ale i tak trzeba napisać trochę kodu inicjalizującego, zanim cokolwiek się pokaże na ekranie, co jest upierdliwe.

Niby jest to prosty kod i ogranicza się do wywoływania metod w stylu
  • game.load.image(...),
  • game.add.sprite(....)
etc.

ale i tak, jeśli muszę ładować ileś sprajtów, to ten kod staje się brzydki i w stylu copy-pastego.



Trochę bez sensu, prawda (a tak jest w tutorialach, więc tak się chyba tam robi)? Dlatego więc zrobiłem sobie własny loader do sprajtów:
i zamiast kodować ręcznie game.add.sprite, to piszę sobie JSONa, który zawiera wszystkie sprajty i definicje:

Prawda, że wygląda dość prosto? ;)

No więc tym sposobem mam w zasadzie całą planszę w postaci struktury danych w pliku JSON. Strukturę tę później ładuję do skryptu i w pętli przechodzę przez wszystkie obiekty i obrazki i robię automatyczne ich ładowanie.

Co mi to daje?

  • mniej bezsensownego pisania. Jak chcę, żeby jednostka w grze się poruszała, dodaję po prostu właściwości vx i vy (prędkość pozioma, pionowa)
    {........ "vx": 10, "vy": 1}
    a nie piszę za każdym razem sprite.body.velocity.x = 10; sprite.body.velocity.y = 1, co swoją drogą jest dość błędo-genne
  • mogę (i taki mam zamiar w niedalekiej przyszłości) zrobić własny edytor plansz. Tym sposobem mam już załatwiony format pliku z levelami, który będę mógł sobie od ręki załadować.
  • jestem niezależny od frameworka. Jak będę chciał przejść na inny javascriptowy framework (albo nawet jakiś framework w innym języku programowania) też będę mógł to zrobić prosto. Wystarczy, że napiszę kod ładujący mi levele w moim formacie
  • proste ładowanie plansz przez internet, wgram sobie JSONa, mam kolejną planszę.
itp.

Oczywiście, Ameryki nie odkrywam, jestem pewien że jak ktoś robi na poważnie grę z ilomaś levelami, też ma jakiś swój format plików albo korzysta z gotowych.

Nawet PhaserJS pozwala ładować plansze z programu Tiled (w formacie TMX). No ale jest to format oparty o kafelki, co mnie obecnie nie interesuje.

Więc postanowiłem stworzyć własny format i własny loader plansz. Możecie zerknąć:
https://github.com/hex13/phaser-loader
chociaż na razie jest to bardzo wczesna wersja i póki co dość chaotyczna (w zasadzie obecnie część ładowania odbywa się w pliku phaser-loader.js, a część w skrypcie w index.html, co jest nie do końca dobre).

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego nie da się nadgonić frontendu

Absurdy Rekrutacji 2023

Przygody juniora (1)