Niedługo... (zapowiedzi)

Z powodu braku czasu musiałem zrobić przerwę w prowadzeniu bloga, ale mam nadzieję, że niedługo uda mi się napisać kolejną część tutoriala.

Ponadto może się tu pojawić też niedługo coś związanego z Cocos2D, wieloplatformowym* frameworkiem do gier, w którym jest możliwość pisania kodu w JavaScript - taka gra później odpali się zarówo w przeglądarce, jak i po skompilowaniu na telefonie komórkowym czy innym mobilnym urządzeniu.

W przeciwieństwie do innych podobnych technologii, Cocos2d-x (z iksem na końcu, patrz gwiazdka pod tekstem) nie osadza kodu HTML5 w aplikacji, ani nie tworzy webowych rozwiązań typu Canvas, tylko raczej tłumaczy kod JavaScript na wywołania natywnych funkcji zaimplementowanych we frameworku. Więc ma to potencjał do bycia bardziej wydajnym niż webowo-htmlowe rozwiązania (ale czy tak jest w istocie, nie wiem, postaram się dotrzeć do jakichś benchmarków i tu wrzucić jak coś znajdę).

W Cocos2D masz do dyspozycji dwa silniki fizyki - Box2D oraz Chipmunk. W tej chwili testuję Chipmunka. Z Box2D korzystałem kiedyś, przy grze przeglądarkowej i cóż - solidny silnik z dużymi możliwościami, chociaż nie bez wad: żeby coś prostego stworzyć, trzeba napisać dużą ilość kodu. Z tego co czytałem (i już podczas programowania sam potwierdzam) Chipmunk ma dużo prostsze API, łatwiej się inicjalizuje, tworzy obiekty etc. No i jest szybszy,

Pewną wadą pisania w Cocos2D w JavaScript jest jednak trudność w znalezieniu dokumentacji/tutoriali poświęconych programowaniu w Cocos2D czy Chipmunku właśnie w JavaScripcie (ponieważ większośc tutoriali/artykułów na ten temat zakłada programowanie w Objective C, C, C++ a nie w JS). To sprawia, że poznawanie tego frameworku jest dla mnie pewnym wyzwaniem przez ten brak materiałów - na szczęście z tego co zauważyłem, to API Cocosa jest podobne w różnych językach programowania - więc jeśli kiedyś będę chciał przejść na wersję for iPhone - krzywa nauki nie powinna być zbyt ostra.



*uwaga: nie wszystkie wersje Cocosa są wieloplatformowe. Ja korzystam z Cocos2D-x, wersję w której główny język to C++, ale która obsługuje również kod JavaScript.

Ten sam kod (ew. nieznacznie zmodyfikowany) można przekopiować do przeglądarkowej wersji Cocosa - Cocos2d-html5, i odpalić w przeglądarce (kolejna platforma na tym samym kodzie!).

Oprócz Cocos2d-x, czy Cocos2d-html5, są też inne wersje Cocosa, między innymi najpopularniejszy chyba Cocos2D for iPhone, w którym programista pisze kod w Objective C.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dlaczego nie da się nadgonić frontendu

Absurdy Rekrutacji 2023

Przygody juniora (1)